Loading...

Ciechan Stout – czy to stout?

Stout z Ciechana (alk. 5,4%) należy do mniej popularnych piw z portfolio Marka Jakubiaka, stąd jest warzony nieregularnie. Sporo osób zarzuca mu, że mimo górnej fermentacji nie jest to do końca piwo które można określić mianem stouta. Piłem je parę razy w nieodżałowanym śp. krakowskim Imbirze i mi bardzo smakowało, tyle że to było lata temu. Niedawno w Ciechanowie uwarzono nową warkę i natrafiła się okazja zweryfikowania zarzutów gatunkowych purystów oraz sprawdzenia, czy piwo mi nadal smakuje.

Wizualnie ciemnobrązowe, do typowo stoutowej czerni ciut mu brakuje. Piana tworzy się dopiero przy bardzo agresywnym nalewaniu, ale kożuszek towarzyszy pijącemu jeszcze jakiś czas podczas konsumpcji. W zapachu toffi, cappuccino (jakieś mleczne nutki wyczuwam), delikatna paloność, nieco jabłkowa owocowość oraz karmel. Spodziewałem się czegoś jednoznacznie karmelowego, czego stoutem faktycznie nazwać nie byłoby podobna, a tymczasem zapach, choć niezbyt intensywny, stara się chyba wstrzelić w stoutowość Guinnessa Draught, i mu się to w ograniczonym zakresie udaje. Jest przyjemnie.

Pod względem nasycenia i faktury zresztą też piwo chce chyba emulować wspomnianą wersję Guinnessa, jest bowiem bardzo nisko nasycone i powoduje podobnie gładkie, jedwabiste (wręcz mleczne) uczucie w ustach. Smakowo jest już wyraźniej palone (choć nadal jest to paloność typu delikatnego; ziarno jest bardziej ‘nadpalone’ niż zwęglone), wytrawne pod względem ciała, subtelnie słodkawe na języku. Toffi nadal krąży po podniebieniu, a końcówka jest lekko kwaskowa od palonych słodów, niskogoryczkowa, lekko kawowa. Cały czas mam przed oczami pierwowzór, który w przypadku tego piwa wydaje mi się oczywisty. Ciechanowi nie udało się zrobić czegoś na tym samym poziomie, ale stworzono mimo to bardzo dobre piwo, nieco łagodniejsze.

Wracając do pytania z tytułu – czy Ciechan Stout jest stoutem? Raczej tak, choć rozumiem zarzuty purystów gatunkowych względem zbyt łagodnej paloności. Nasuwa się tutaj drugie pytanie – czy jest to ważne? Nie jest. Ciechan Stout jest bowiem bardzo smacznym piwem, i to jest najważniejsze. (Ocena: 7/10)

recenzje 1536795633154759427

Prześlij komentarz

  1. Co ciekawe, na ratebeer to piwo klasyfikowane jest w kategorii "sweet stout". Biorąc pod uwagę delikatność i jedwabistość o której piszesz, wszystko by się zgadzało.

    OdpowiedzUsuń
  2. Lejesz miód na moje serce - myślałem że tylko ja jeden polubiłem nowe wcielenie ciechanowskiego stoutu i uznaję że to stout :) Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  3. To znakomite piwo. Jedno z najlepszych jakie miałem okazję spróbować . a było tego niemało. Daję ocenę 10/10

    OdpowiedzUsuń
  4. To piwko jest fantastyczne

    OdpowiedzUsuń

emo-but-icon

Strona główna item

Popularne wpisy (ostatni miesiąc)